השאלה על חברת מקלרן בע”מ

חברת מקלרן בע”מ (להלן – “מקלרן“) הנסחרת בבורסה, ביצעה בסוף שנת 2014 את העסקאות הבאות בבורסה:

  1. חתמה עם חברת מרסדס (להלן – “מרסדס“) על עסקה הכוללת הנפקה של 1,000 מניות מקלרן למרסדס. ההנפקה תהיה ביום 31.12.2015 ותמורת המניות תשלם מרסדס לחברה במועד הנפקת המניות 462 ₪ עבור כל מניה.
  2. חתמה עם חברת מזדה (להלן – “מזדה“) על עסקה הכוללת רכישה של 2,000 מניות של מקלרן המוחזקות על ידי מזדה. הרכישה תהיה ביום 31.12.16 תמורת סך של 562 ₪ עבור כל מניה.

ע”פ ההסכמים שנחתמו, על כל חברה לעמוד במלוא התחייבויותיה בעסקאות אלה, הן אינן ניתנות לביטול והן ניתנות לאכיפה. בסוף שנת 2015 ושנת 2016 יבוצעו הנפקות המניות האמורות לעיל והן ימסרו בכל עסקה לטובת החברה הרוכשת וזאת במקביל להעברת התשלומים עבור ההנפקה כפי שסוכם בחוזים.

במסגרת דיונים שנערכו לגבי הטיפול החשבונאי הנאות בעסקאות אלה עלו, בין היתר, הטענות הבאות:

רו”ח בני: “מכיוון שבשתי העסקאות ישנה מחויבות לתשלום בעתיד, מדובר על מכשירים מסוג התחייבות פיננסית. בעסקה הראשונה נוצרת למרסדס התחייבות לשלם ובעסקה השנייה נוצרת למקלרן התחייבות לשלם. על כן, על חברת מקלרן לרשום את החוזה בגין עסקה מס’ 1 כנכס פיננסי הנמדד לפי השווי ההוגן שלו עד למועד הנפקת המניות ואת החוזה בגין עסקה מס’ 2 לרשום כהתחייבות פיננסית הנמדדת לפי השווי ההוגן שלה עד למועד ההנפקה”.

רו”ח אשר: “מכיוון שבשתי העסקאות מדובר על הנפקת מניות המהוות מכשיר הוני ומכיוון שע”פ ההסכמים הסילוק חייב להיות בברוטו, משמע כמות המניות שתונפק היא קבועה וגם הסכום שישולם עבור כל הנפקה הוא קבוע, אז למעשה סכום הכסף שישולם/יתקבל כבר ידוע עכשיו ולא ישתנה, על כן מדובר פה על מכשירים הוניים ועל חברת מקלרן לשקף את שתי העסקאות בתוך ההון העצמי שלה כקרנות הון בסכומי התמורה הצפויה עבור ההנפקות”.

רו”ח שלומי: “מבחינת מקלרן, החוזה שנחתם מול מרסדס מהווה חוזה אקדמה במסגרתו מקלרן מתחייבת להנפיק כמות קבועה של מניות בתמורה לסכום קבוע ובסילוק ברוטו. חוזה זה מהווה מכשיר הוני והוא לא משפיע על הונה העצמי של מרסדס בעת יצירתו, אלא רק במועד סילוקו. לגבי החוזה השני, שמקלרן חתמה עם מזדה, הרי שמבחינת מקלרן מדובר על עסקת אקדמה לרכישת מניותיה כשהסילוק הוא ברוטו. לכן במועד החתימה על החוזה תרשום מקלרן קרן הון כנגד התחייבות וההתחייבות תנוהל לפי שיטת העלות המופחתת.

רו”ח דני: “אמנם בסוף שנת 2014 נחתמו חוזים, אך בפועל לא בוצעו שום העברות של נכסים בין החברות. הנושא דומה לחתימת חוזה בשנת 2014 לטובת שכירת מבנה החל מ- 31.12.15. מקרה כזה ע”פ כללי החשבונאות אינו דורש רישום כלשהו בדוחות הכספיים וניתן לומר את אותו הדבר גם על שתי העסקאות שעשתה חברת מקלרן. לכל היותר במקרים הללו, במידה שהעסקאות הן מהותיות לחברה, נדרש לתת ביאור בביאורים לדוחות הכספיים, אך אין להן השפעה על הדוחות הכספיים לשנת 2014”.

טענתו של מי מבין רואי החשבון היא הנכונה ביותר:

  1. שלומי.
  2. בני.
  3. אשר.
  4. דני.
  5. אף תשובה אינה נכונה.

כל הזכויות שמורות © האוניברסיטה העברית בירושלים, הקריה האקדמית אונו, המרכז האקדמי רופין, המרכז האקדמי לב, המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט

להצגת הפתרון לחץ כאן


סטודנט/ית יקר/ה

מאחלים/ות לכם/ן המון הצלחה בלימוד וההכנה לבחינות!
נתקלתם/ן בבעיה או טעות באתר? יש לכם/ן הצעות בשבילנו? רוצים/ות לספר לנו האם האתר עזר לכם/ן? ניתן לפנות אלינו דרך יצירת קשר צוות אסיאג יועצים בע”מ