שאלה על חברה ב’

חברה ב’ (להלן: “החברה“) הינה חברה עתירת עובדים. בהתאם להסכמי ההעסקה שחתמה החברה עם עובדיה, זכאים העובדים להטבות שונות, אשר המהותיות שבהן הן:

  1. תשלומי פנסיה (קצבה) החל מגיל הפרישה החוקי לעובד עד מועד פטירתו, ולאחר מכן – לשאיריו, בהתאם להגדרות שנכללו בהסכם ההעסקה (להלן: “פנסיה“); וכן
  2. תשלום מענק חד-פעמי לעובדים פעילים ותיקים. תנאי הזכאות: תקופת עבודה (ותק) של 25 שנה (להלן: “מענק ותק“). התשלום ישולם בתחילת השנה ה-26 להעסקתו של העובד.

בעת הערכת סכומי הפנסיה ומענק הוותק, כחלק מעריכת דוחותיה הכספיים לשנת 2016, גילתה החברה כי ההתחייבות למענק הוותק קטנה בכ-100 מיליוני ש”ח בשל עלייה בריבית ההיוון ליום 31 בדצמבר 2016. מאידך, מצאה החברה כי ההתחייבות לפנסיה גדלה בכ-100 מיליוני ש”ח, כאשר ההשפעה המהותית ביותר נבעה מפרסום לוחות תמותה חדשים על ידי משרד האוצר בחודש דצמבר 2016, אשר הצביעו על עלייה בתוחלת החיים בישראל (הגידול בהתחייבות מביא בחשבון גם את השפעות ריבית ההיוון על ההתחייבות לפנסיה).

במהלך הצגת דוחותיה הכספיים של החברה למשקיעים, ובמענה לשאלת אנליסטים כיצד הושפעה רווחיות החברה כתוצאה מפרסום לוחות התמותה, הסביר חשב החברה כי על אף שלעלייה בתוחלת החיים הייתה השפעה מהותית על החברה, הרווח הנקי והרווח למניה לא הושפעו מפני שאת העלייה בהתחייבות לפנסיה קיזזה ירידה מהותית בהתחייבות למענק הוותק.

סמן את התשובה הנכונה ביותר מבין האפשרויות הבאות:

  1. חשב החברה טועה: הרווח הנקי של החברה צריך לגדול כתוצאה מההשפעות המתוארות לעיל.
  2. חשב החברה צודק: מדובר בהשפעות מקזזות בסכומים דומים, כך שגם אם הן מסווגות בסעיפים שונים בדוח רווח והפסד, הרי ששורת הרווח הנקי אינה מושפעת.
  3. חשב החברה טועה: אמנם הרווח הנקי לא מושפע, אך הסיבה לכך היא שלפי IAS 19 אין לירידה בשיעור ההיוון השפעה על ההתחייבות למענק.
  4. חשב החברה צודק: לפי IAS 1 חברה צריכה להציג רווחים והפסדים שנובעים מקבוצה של עסקאות דומות על בסיס נטו, ובמקרה זה מדובר בשינויים בעלי מהות דומה – שינויים אקטואריים.
  5. חשב החברה טועה: הרווח הנקי של החברה צריך לקטון כתוצאה מההשפעות המתוארות לעיל.

כל הזכויות שמורות © האוניברסיטה העברית בירושלים, הקריה האקדמית אונו, המרכז האקדמי רופין, המרכז האקדמי לב והמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט.

להצגת הפתרון לחץ כאן

סטודנט/ית יקר/ה

מאחלים/ות לכם/ן המון הצלחה בלימוד וההכנה לבחינות!
נתקלתם/ן בבעיה או טעות באתר? יש לכם/ן הצעות בשבילנו? רוצים/ות לספר לנו האם האתר עזר לכם/ן? ניתן לפנות אלינו דרך יצירת קשר צוות אסיאג יועצים בע”מ